WeLoveMór - Beszámoló a székesfehérvári Belvárosi Borudvarról

Az Augusztus 20.-ai hétvégén Székesfehérváron jártunk a Művelődési Ház kertjében megrendezett Belvárosi Borudvaron. Kisebb borászatok voltak meghívva, aminek nagyon megörültem, mert szeretek kísérletezni. A kajászói Vabrik pincészetnél kezdtünk. A legenda szerint Dreher Antal kártyán nyerte a borászatnak otthon adó kastélyt. A 2011-ben alapult borászat kínálatában megtalálható a Zöldvertelíni, a Sauvignon blanc, a Szürkebarát, a Rajnai Rizling, a Chardonnay és a Kékfrankos fajta is. A legizgalmasabb tétel, amit kóstoltam tőlük a 2017-es Rózsafehér volt, ami egy rózsaszín szürkebarát. Szerencsés vagyok, egy héten belül kétszer volt alkalmam ilyen különleges bort kóstolni. Ebből a borból 1900 palackkal készítettek, egy éjszakát áztatták héjon, hogy kinyerjék a szürkebarátból a színanyagokat. Jó savak, citrusos-ásványos, harmonikus íz, engem meggyőzött.

dsc_0873.JPG

A móri Brigád pincénél folytattam a kóstolgatást. A srácok jelenleg még mellékállásban foglalkoznak a borkészítéssel, évente kb. 6000 palackkal gyártanak. Az origami állatokat ábrázoló címkéik kifejezetten tetszettek. Vén kecske ezerjójuk a Vén és a Kecske termőhegyekről szüretelt szőlőből készült és hordóban is töltött egy kis időt. Friss, üde, harmonikus bor. Nekem a 2016-os Chardonnay ízlett tőlük a legjobban. Ez egy két időpontban szüretelt és két technológiával készített chardonnay-házasítás. A korábban szüretelt fele acéltartályos, a másik fele fahordós érlelést kapott és héjon is volt áztatva. Végül a két bort erjedés után finomseprőn használt hordóba tették még öt hónapra, így nyerte el végső formáját és krémes, vajas ízét.

dsc_0875.jpg

Innentől a móri vonalon folytattam az estét, a Geszler családi pince standjánál. A több generációra visszamenő családi hagyományokat folytatva Ezerjó, Királyleányka, Chardonnay, Zenit, Zöldvertelini, Irsai Olivér és Kékfrankos szőlőfajtákkal foglalkoznak, évi kb. 30.000 palack bor készül náluk. Az este során az ő Ezerjójuk ízlett a legjobban, fűszeres és testes karakterével.

dsc_08781.jpg

Kis pihenés után a zámolyi Szabadkai pincészetnél folytattam a móri ízutazást. A másfél hektáron gazdálkodó családi pincészet kínálatában szerepel Ezerjó, Zenit, Királyleányka és Kékfrankos, amiből rozét készítenek. A Zenitjük ízlett a legjobban, ami egy reduktív eljárással készült, 6 hektós acéltartályban érlelt, friss, gyümölcsös, lendületes bor, jó savakkal. Zárásképpen a szintén móri Friday Winery-nél kóstoltam. Ők is hobbiként, munka mellett kezdték a borászkodást, 3 éve hódolnak szenvedélyüknek. Egy hektáros területükön Ezerjót és Rajnai rizlinget termesztenek és boraikhoz a környékből vásárolnak még szőlőt. Gyöngyöző Ezerjójuk igazán üdítő, játékos, könnyed gyöngyözőbor, tökéletes választás egy laza péntek estére. A kis móri kitekintés után el is határoztam, hogy ha tehetem, el fogok látogatni október elején a Móri bornapokra, hogy még jobban megismerjem hazánk egyik legkisebb, de egyben az egyik legérdekesebb borvidékét.